Internetowa prasówka, 9 tydzień 2020 2

Internetowa prasówka, 9 tydzień 2020

Każdego tygodnia przeglądam nowe treści w ponad 600 blogach, podkastach, kanałach na YouTube. Starannie notuję ciekawsze treści i dzielę się z Wami. Lista jest podzielona na część Polską i zagraniczną, propozycje ułożone są alfabetycznie według tytułu. Artykuły powinny otwierać się w nowym oknie, a treści wskazywane odnośnikami nie są starsze niż tydzień (zazwyczaj, bowiem mogą zdarzyć się wyjątki).

Przegląd Polskiego Internetu

  1. Ambasadorzy Wiosny Edukacji
  2. Angelina Jolie, BBC i Microsoft Education edukują młodzież
    • Angelina Jolie wraz z Microsoft tworzy cotygodniowy program edukacyjny dla młodzieży.
  3. Edukacja i rozwój w trybie offline
  4. Eduone. Odc. 5. Pomysł na naukę.
  5. Eduone. Odc. 9. Mirosław Orzechowski – “Rysunek – metoda kreatywnej edukacji”
  6. Eksperymenty Julka Tuwima
    • http://www.wmk.edu.pl
    • Przykład lekcji dotyczącej znanego autora, ale wykorzystującej nietypowe metody nauczania.
  7. Filmik z SuperAnimo jako wprowadzenie w temat lekcji
  8. FINA lab – Program edukacji – medialnej
    • http://edukacja.warszawa.pl
    • Zaproszenie na warsztaty prowadzone przez Filmotekę Narodową dotyczące edukacji archiwalno-medialnej. Dedykowane dla uczniów klas starszych szkoły podstawowej.
  9. Jak nauczyć czytać dzieci z wykorzystaniem Metody Krakowskiej?
  10. Jak omawiać lekturę, czyli magia rekwizytu
  11. Jak rozwijać wyobraźnię uczniów i zachęcić do tworzenia własnych tekstów?
  12. Konferencja Lepsza Edukacja 2020
  13. Koronawirus, a edukacja
  14. Lekcja o soli
    • http://www.wmk.edu.pl
    • Praktyczna lekcja przyrody o soli (kuchennej), wykorzystuje metody laboratoryjne do zaciekawienia uczniów tematyką powstawania i pozyskiwania soli.
  15. Lekcja:Enter. Jak zmieniać szkoły na lepsze dzięki technologiom?
    • https://www.edunews.pl
    • O zdobywaniu środków na doposażanie szkół w nowoczesne technologie, oraz o wpływie tychże technologii na edukację.
  16. MEN podało terminy ferii zimowych w roku szkolnym 2020/2021
  17. Mikro płatności, makro kłopoty
    • http://madrzy-rodzice.pl
    • O problemach z nadużywaniem mikropłatności przez dzieci z nieograniczonym dostępem do telefonu. Zawiera krótki poradnik o tym co warto z dziećmi (i w jaki sposób) przegadać, aby zwiększyć poziom ich świadomości, ale także porady dla dorosłych o zabezpieczeniu się przed niechcianym wykorzystaniem płatności przez pociechy.
  18. Mozaika
  19. Narzędzia do tworzenia ładnych treści na bloga.
    • https://vademecumblogera.pl
    • Zbiór kilku przydatnych narzędzi w artykule opisanych jako “do tworzenia treści na bloga”, jednak swobodnie mogą być wykorzystane także do tworzenia innych treści graficznych do gazetek szkolnych czy prezentacji multimedialnych.
  20. Nauczmy dzieci krzyczeć
  21. Nauka vs
    • https://moznainaczej.edu.pl
    • Reklama (po polsku) podkastu naukowego (po angielsku). Odpowiednik naszego “Nauka to lubię” czy “Uwaga! Naukowy bełkot”.
  22. Nauka w plecaku
    • http://www.wmk.edu.pl
    • Edukacyjny kanał na Youtube przedstawia w krótkich filmikach z podróży popularne tematy z zajęć przyrody.
  23. ORA – AMA – KO – come together!
  24. Podstawa Programowa (webinar)
  25. Program “Kreatywna młodzież” – innowacje techniczne
  26. “Przegląd”: Skąd wziąć nauczyciela?
  27. Przyszkolne boiska mogą być trujące dla dzieci? Badania nie pozostawiają złudzeń
    • https://glos.pl
    • Artykuł o popularnych “Orlikach” i innych podobnych boiskach szkolnych krytych specjalną gumowatą nawierzchnią, która jak się okazuje, jest toksyczna i stwarza zagrożenie dla użytkowników.
  28. Scratch – zadaniowa playlista?
  29. Spotkanie informacyjno-konsultacyjne „Wspieranie szkół ogólnodostępnych w nowej formule – SCWEW”
    • https://www.ore.edu.pl
    • Spotkanie przeznaczone dla kadry szkół specjalnych dotyczące powstawania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą.
  30. Studenci z Politechniki Gdańskiej stworzyli robota na potrzeby straży pożarnej i portu
    • http://di.com.pl
    • Sukces naszych studentów, tworzących specjalistyczne narzędzia dla służb dbających o nasze bezpieczeństwo.
  31. Studiowanie Skype’a – pierwsza taka oferta w Polsce w Ateneum Szkoła Wyższa Gdańsk
    • https://mbuszmanmajsterkowoedukacyjne.home.blog
    • Ateneum Szkoła Wyższa Gdańsk otwiera kierunek, w ramach którego przyszli nauczyciele będą poznawać nowoczesne technologie edukacyjne. Jest to oferta studiów podyplomowych dokształcających o nazwie “Innowacyjne i kreatywne metody pracy z uczniem”, zapisy od kwietnia 2020.
  32. Szkolenie „Warsztat pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej”
  33. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 od marca przez całą dobę
    • http://di.com.pl
    • Telefon zaufania dla dzieci od marca będzie czynny przez całą dobę. W tej chwili dzięki niemu podejmowane jest średnio 1,5 interwencji dziennie.
  34. U króla Maciusia – piękna, bezpłatna sala zabaw dla dzieci
  35. Webinarium: Matematyka jest dla wszystkich
    • https://etwinning.pl
    • Zaproszenie na webinar, który odbędzie się 5 marca. Webinar dotyczy realizacji projektów opartych na matematyce.
  36. Wiosenne kwiaty – wykreślanka
  37. Wkrótce rozpocznie się rekrutacja do XXVI sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży!
    • https://www.ore.edu.pl
    • Za moment rusza rekrutacja do Sejmu Dzieci i Młodzieży. Szczegóły w załączonych dokumentach.
  38. Wykład Wszechnicy Edukacyjnej Targówek – „Złość – skąd się bierze, czy jest potrzebna, co przykrywa i jak na nią reagować?”
  39. Z programowaniem za pan brat – scenariusze zajęć

Przegląd zagranicznego Internetu

  1. 10 Great Virtual Reality Apps
    • https://askatechteacher.com
    • Lista zasobów związanych z zastosowaniem wirtualnej rzeczywistości w klasie. Zarówno aplikacje jak i sprzęt konieczny do przeprowadzenia zajęć.
  2. 12 Of Our Most Popular Articles About Project-Based Learning
    • https://www.teachthought.com
    • Lista najpopularniejszych artykułów dotyczących nauczania metodą projektów, opublikowanych w serwisie teachthought.com .
  3. 12 social media-inspired hooks for class
    • https://ditchthattextbook.com
    • Kilkanaście pomysłów na wykorzystanie konkretnych mediów społecznościowych w edukacji. Przykład: limit długości komunikatu wysyłanego na Twittera zmusza do odpowiedniego sformułowania przekazu. Nie koniecznie chodzi o samo wykorzystanie konkretnych aplikacji, ale o filozofię działania poszczególnych systemów, jak właśnie wspomniany limit długości wiadomości w Twitter. Tego typu ograniczenia, jakie są z tymi mediami związane, można wprowadzić w ramach wykonywania konkretnej pracy na lekcji “utrudniając” uczniom wykonanie zadania. Zmusza to do kreatywnego myślenia i twórczego działania, tak aby posiadając znaczne ograniczenia nadal wykonać wartościową pracę. Zadania tego typu są częścią Treningu Kreatywności z Komputerem.
  4. 23 Great Lesson Plans for Internet Safety
    • https://www.commonsense.org
    • Gotowe scenariusze zajęć dotyczących bezpiecznego użytkowania Internetu, bezpieczeństwa danych i ochrony prywatności.
  5. 3 Science Websites for Teachers and Students
  6. 4 Keys To Designing A Project-Based Learning Classroom
  7. edWeb 2020 Teacher Professional Learning Survey
    • https://home.edweb.net
    • Omówienie wyników ankiety skierowanej do nauczycieli dotyczącej rozwoju zawodowego. Ankieta została wysłana do 100 tys. nauczycieli, z których nieco ponad 1000 odpowiedziało.
  8. Esports Emerge as Learning and Social Catalyst in Schools
    • https://home.edweb.net
    • Wykorzystanie e-sportu w edukacji. Artykuł i webinar. Przy czym aby zobaczyć nagranie z webinaru należy się zarejestrować w serwisie.
  9. Five Things I’ve Learned in a Month Without Facebook
    • http://edtechfitness.com
    • Przemyślenia jednego z angielskojęzycznych nauczycieli, który postanowił na miesiąc zrezygnować z Facebooka. Zaznacza, że nie była to całkowita abstynencja, gdyż musiał logować się aby wrzucać treści na fanpage, którymi się opiekuje w ramach wykonywania swojej pracy w szkole, ale poza tym wykorzystaniem FB nie otwierał portalu.
  10. Genius Hour: Do This, Not That
    • https://www.middleweb.com
    • Propozycja wykorzystania Godziny Geniuszu. Metody pracy popularyzowanej w swoim czasie przez Google, gdzie każdy z pracowników ma “obowiązek” przepracować 20% swojego czasu nad projektami, które sam wymyślał. Czy podobne metody pracy da się zastosować w klasie – tak aby dzieci określony czas mogły pracować nad swoimi pomysłami i zainteresowaniami?
  11. Getting Started with Coding: 18 Tools for Early Learners
  12. How to Ergonomically Optimize Your Desk to Avoid Aches and Pains
  13. How to Search the Smithsonian’s Open Access Collection
  14. How to Use Mixkit to Find Free Video and Audio Files
  15. Register For The March Student Blogging Challenge!
    • Zaproszenie do uczestnictwa w wyzwaniu blogującego studenta. Wyzwanie odbywa się dwa razy w roku – w marcu i w październiku, składa się z ośmiu zadań trwających przez tydzień każde.
  16. Teach Better, Play Minecraft… Badly
    • https://alicekeeler.com
    • Jeśli chcesz prowadzić zajęcia używając Minecraft, ale nie wiesz co to jest – ten artykuł będzie bardzo pomocny. Przede wszystkim – nie bój się, tylko działaj, nawet jeśli będziesz uczyć się równolegle z dziećmi. W artykule jest instrukcja krok po kroku jak można zacząć klasową przygodę z Minecraft, oraz krótki samouczek z pierwszych kroków, które zawsze się wykonuje w świecie gry.
  17. Teachers’ Essential Guide to Coding in the Classroom
    • https://www.commonsense.org
    • Wprowadzenie do nauczania kodowania. Jakie ma zalety, czym tak naprawdę jest, do czego przygotowuje, jakie umiejętności powinien mieć nauczyciel i jakie będzie miał uczeń po zakończeniu wszystkich lekcji.
  18. Tech&Learning’s Latest Magazines
    • https://www.techlearning.com
    • Zbiór archiwalnych numerów czasopisma Tech&Learning do pobrania. Niestety wymaga rejestracji aby tego dokonać.
  19. The Original Rocket Woman, NASA’s Sue Finley Explains Why Robotics Is Essential In Education
  20. Tools for Creating Educational Games
  21. What is a Flipped Classroom?
  22. What We Learned From Building An Accessible Gutenberg Friendly Theme
    • https://premium.wpmudev.org
    • Deweloperzy opowiadają czego nauczyli się przy okazji tworzenia (chyba pierwszej) w pełni dostępnej dla osób z niepełnosprawnościami wersji tematu (theme) dla WordPress. Dokładnie opisują także jakie wyzwania stanęły przed nimi w czasie prac, kiedy próbowali zrozumieć jak osoby z niepełnosprawnościami poruszają się i czego potrzebują, także aby wykorzystać dostępne dla nich narzędzia wspomagające przeglądanie Internetu.
  23. Why Asynchronous Online Tutoring Is Not Cheating
    • https://elearningindustry.com
    • Esej na temat tego, czy wykorzystanie źródeł Internetowych jako źródeł wspomagających wykonywanie prac domowych czy pisanie prac naukowych jest oszukiwaniem czy wręcz przeciwnie. Czy powinno być zakazane, czy może wspomagane przez nauczycieli. Oraz jak można rozpoznać, czy dane źródła zostały wykorzystane bez podania bibliografii tychże.

Podsumowanie

Dajcie znać w komentarzach czy podobają Wam sie proponowane preze mnie ciekawe artykuły, oraz czy tygodniowe podsumowanie jest przydatne.Zapraszam także do dzielenia się tym wpisem, może ktoś z Waszych znajomych wykorzysta źródła opisane w tym miejscu. A jeśli nie chcecie przegapić następnych wpisów – w menu po prawej (albo na dole) znajdziecie formularz zapisu na newsletter, w którym dostaniecie w każdy poniedziałek informacje o nowych wpisach na Platformie.

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

96 − osiemdziesiąt osiem =

Strona używa specjalnego filtra Akismet do zredukowania ilości spamu. Polityka prywatności Akismet [en].