Podsumowanie roku 2018/19

Przez długi czas zastanawiałem się w jakim okresie czasu powinna funkcjonować Platforma. Z punktu widzenia biznesowego najlepszym rozwiązaniem jest działanie w cyklu rocznym rozpoczynającym się 1 stycznia. Z drugiej strony Platforma traktuje przede wszystkim o rzeczach związanych z cyklem roku szkolnego lub akademickiego. A na dodatek działalność została rozpoczęta mniej więcej w połowie roku szkolnego.

W moich rozważań wynikło jednak, iż najlepszym i najbardziej uniwersalnym podejściem będzie cykl roku szkolnego. Pierwszy dzień “roku” będzie w okolicach 1 września, a na koniec roku mamy dobre dwa miesiące wakacji na porządkowanie materiałów, planów i inne spokojniejsze tematy.

Ten artykuł jest tekstem pośrednim przechodzącym z wcześniejszego podsumowania w cyklu rocznym od 1 stycznia, do nowego cyklu roku szkolnego. Jest to jednocześnie pierwsze kompleksowe podsumowanie, w którym mam dostęp do danych z całego “okresu rozliczeniowego”. Stanowić będzie zatem także pewien poziom zerowy, od którego będzie można mierzyć dane dotyczące wzrostu i rozwoju Platformy.

Zatem bez dalszego zwlekania przejdźmy do omówienia minionego roku.

Raport z działań w zakończonym roku

Rok szkolny 2018/19 był bardzo intensywny. Plany na rozwój Platformy w tym roku były także bardzo ambitne. Jak pokazała rzeczywistość – nie udało się ich zrealizować w znacznej części. Jak prezentuje się to dokładniej?

  • Utrzymanie aktualnego poziomu – udało się częściowo. Artykuły pojawiały się dość regularnie, ale w miarę upływu czasu ich częstotliwość spadła z jednego tygodniowo do jednego (góra dwóch) miesięcznie.
  • Ruszają webinary – ruszył, jeden, do tego z poślizgiem. Premiera miała być tuż przed świętami Bożego Narodzenia, ale premiera opóźniła się niemalże do końca semestru.
  • Uruchomiona platforma do kursów online – platforma z poziomu technicznego stoi i może obsługiwać kursy. Kursów jednak nie ma, właściwie jest tylko jeden demonstracyjny o tym jak działa Platforma.
  • Edycja i aktualizacja treści archiwalnych – powolutku ma miejsce, usunąłem część archiwalnych artykułów, których jakość i objętość nie wnosiła nic do użyteczności Platformy. Kilka innych zostało drastycznie wyedytowanych i skompletowanych. Sztandarowym przykładem jest “zagęszczenie” ponad 20 niemalże jednozdaniowych recenzji pojedynczych rozdziałów z książki w cykl czterech długich artykułów dogłębnie recenzujących całą książkę.

Statystyki, Facebook, YouTube

Na Youtube Platforma ma w tej chwili dokładnie 6 subskrybentów. Powolutku zbliżamy się do pierwszego kamienia milowego. Nowe treści będą zapewne pojawiać się, ale nie spodziewam się ich w dużej ilości w tym roku szkolnym. Jeśli nie chcesz przegapić nowości to zasubskrybuj i aktywuj dzwoneczek powiadomień 🙂

Facebook rozwija się powolutku, ale systematycznie. Lecimy w tej chwili do 50 polubień, choć z aktualną liczbą 33 to jeszcze chwilkę zajmie. W tej chwili na Facebook lądują co ciekawsze wydarzenia (eventy), informacje o nowych treściach na Platformie, oraz codziennie jeden nowy nius ze świata edukacji.

Na koniec garść statystyk dotyczących ruchu na stronie. Te na pierwszy rzut oka można podglądać w obrazku tytułowym, ale jeśli nie są widoczne wystarczająco dobrze to prezentuję co następuje.

Platformę odwiedziło łącznie 2176 unikalnych użytkowników tworzących 2617 sesji w ramach których strony oglądano 3781 razy. Około 75% użytkowników logowało się z Polski, 90% użytkowników było w serwisie po raz pierwszy. Około 40% użytkowników korzystało z dostępu mobilnego (tablet, telefon). Skąd pochodził ruch? Głównie z social mediów (40%), ale także bardzo duże osób wchodziło bezpośrednio (20%) lub znajdując Platformę w wyszukiwarkach (25%).

Najpopularniejsze treści

Dziesięć najczęściej czytanych artykułów. Liczby przy wpisach nie są może jakieś kosmiczne, ale przy niewielkim ruchu w serwisie, całkowicie usprawiedliwione.

  1. Grupy Studentów APS na Facebook 2018/19 przeczytany 793 razy. Jest to lista grup stworzonych na Facebook przez i dla studentów Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie rozpoczynających naukę w 2018 roku. Artykuł popularny w okresie tuż przed rozpoczęciem roku akademickiego, kiedy pierwszaki szukają kontaktów do siebie i starszych kolegów.
  2. Grupy Studentów APS na Facebook 2019/20 przeczytany 400 razy. Jest to lista grup stworzonych na Facebook przez i dla studentów Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie rozpoczynających naukę w 2019 roku. Artykuł ten jeszcze nie osiągnął całej swojej popularności, gdyż okres największego zainteresowania nowymi grupami wypada pod koniec września. Do końca roku 2019/20 prawdopodobnie nabije drugie tyle wyświetleń.
  3. Mata do kodowania przeczytany 185 razy. Artykuł wprowadzający w tajniki nauczania programowania w trybie offline, bez użycia komputera i elektroniki. Główną częścią jest interaktywny generator tytułowych mat do kodowania, na których uczniowie mogą trenować umiejętności kodowania obrazków na podstawie specjalnych kodów sterujących. Maty te można także wykorzystać do zabawy z robotami edykacyjnymi.
  4. “Twórcza aktywność dziecka: teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju” Janina Uszyńska-Jarmoc przeczytany 101 razy.
  5. Webinar #1. Wykład o webinarach przeczytany 96 razy. Pierwszy i jedyny (jak dotąd) webinar dostępny jest do obejrzenia w dowolnym momencie wraz z pełną prezentacja multimedialną towarzyszącą temu godzinnemu nagraniu.
  6. “Program edukacyjny ŻYWIOŁY. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym.” K. Schmidt przeczytany 93 razy.
  7. “Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych. Diagnoza i terapia.” B.Dydra – recenzja przeczytany 64 razy.
  8. “Psychologia Twórczości” Józefa Sołowiej przeczytany 59 razy.
  9. Polskie portale i katalogi biblioteczne oraz bezpłatne książki przeczytany 58 razy. Jedna z kilku części artykułu zbierającego kompleksowo informacje o tym gdzie można bezpłatnie i legalnie przeczytać elektroniczne wersje książek i artykułów naukowych w języku polskim.
  10. Książka “Teoria Twórczości”, Cz. 1/4 przeczytany 55 razy. Wspomniany wcześniej wyjątek od edycji archiwalnych artykułów. Pierwsza z czterech części recenzji książki, która oryginalnie liczyła sobie ponad 20 osobnych artykulików.

Plany na rok 2019/20

Nadchodzący rok będzie równie intensywny jak miniony. Tym razem jednak nie będę hurra-optymistyczny i nie będę zakładał żadnych spektakularnych wyników. Jest jednak kilka istotnych punktów, które w roku jubileuszowym chcę wykonać.

Najważniejsze będzie względne utrzymanie poziomu w postaci 1-2 nowych wpisów w skali miesiąca, przy jednoczesnym utrzymaniu codziennego niusa na Fanpage.

Drugim punktem będzie rozwinięcie i udoskonalenie generatora mat do kodowania, tak aby był jeszcze bardziej użyteczny, prostszy w obsłudze i bardziej uniwersalny – już nie tylko do tworzenia zakodowanych grafik ale także pełnej obsługi robotów edukacyjnych.

Dalsze prace nad porządkami w archiwach będą postępować powoli, Jeśli uda się zrobić więcej niż 1 wpis w skali miesiąca będzie bardzo dobrze.

Chciałbym także w tym roku uruchomić e-mailowy newsletter dla osób zainteresowanych oraz zarejestrowanych w Platformie.

Z przeprowadzonej ankiety wynikło bardzo kierunkowe zainteresowanie kilkoma kursami, które zamierzam w tym roku zrealizować.

W styczniu minie 10 lat od rozpoczęcia działalności Platformy, z tej okazji planuję jeszcze kilka dodatkowych niespodzianek, o których więcej nie napiszę w tej chwili.

Zapraszam do współpracy

Jeśli czujesz się na siłach, by dołączyć do Kadry Platformy PZI, zapraszam do kontaktu. Dla każdego znajdzie się coś ciekawego do roboty, nie odbiegającego od własnych zainteresowań. Masz pytania, wątpliwości? Pisz: kadra@platformapzi.pl

Data aktualizacji: