"Reguły treningu twórczości" Andrzej Góralski

Andrzej Góralski, ,,Reguły treningu twórczości”, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010.
Reguły treningu Twórczości Profesora Andrzeja Góralskiego to pozycja obowiązkowa dla każdego pedagoga twórczości ora każdego kto w ambicji ma stworzenie i przeprowadzenie wartościowego treningu twórczości.
Książka ta podzielona jest na 3 główne bloki: reguły twórczości, trening twórczości oraz sprawdzian oryginalności.
Pierwszy rozdział jest częścią stricte teoretyczną. Autor opisuje czym jest twórczość, dokładnie to objaśniając, opisuje heurystykę. Ta część nie odbywa się jednak bez wskazywania odpowiednich przykładów potwierdzających słowa autora. W części tej dowiemy się od zaplecza czym jest twórczość i co wiedzieć musimy gdy planujemy tworzyć trening twórczości. Jest to bardzo szczegółowa wiedza, jednak zamknięta powiedzieć można w pigułce łatwej do przełknięcia, a to za sprawą lekkiego języka jaką jest pisana, a również przykładów, które jeszcze bardziej ułatwiają jej zrozumienie.
Część drugą porównałbym do bardzo rzeczowego i konkretnego poradnika tworzenia treningów twórczości. W rozdziale tym dowiadujemy się jak przygotować od podstaw trening, poznajemy wiele ciekawych przykładowych zadań jakie możemy przeprowadzać. W tej części porady dla siebie znajdzie każdy związany z twórczością, począwszy od początkującego aż po bardzo zaawansowanego twórcę.
Ostatnią cześć książki stanowi test, czy może lepiej, jak nazwał go sam auto sprawdzian oryginalności i produktywności myślenia. Jest to narzędzie niesamowicie profesjonalne i w porównaniu do wielu innych „dojrzałe”. W nim bowiem wykazać musimy się wiedzą, również o samym sobie, płynnością i lekkością myślenia twórczego. Ponad to po skali wyników widać, że uzyskanie wybitnego wyniku nie jest łatwe, łatwym nie jest uzyskanie nawet dość dobrego wyniku. Sprawia to, że uzyskanie wysokiego wyniku jest o wiele więcej warte dla osoby rozwiązującej test.
Podsumowując, Reguły treningu twórczości Profesora Andrzeja Góralskiego to książka nie tylko dla pedagogów twórczości, ale moim zdaniem dla każdego kto uważa że jest osobą twórczą, bądź chce przekonać się czy taką jest. Sądzę tak nie tylko ze względu na sprawdzian jaki w książce jest dostępny, ale również dlatego że wiedza jaką przekazuje autor w pierwszych dwóch rozdziałach również jest bardzo pomocna i daje do myślenia na temat zdolności własnej i innych.


Autorem tego wpisu gościnnego jest Jakub Wasiak.