Webinar #1. Wykład o webinarach

Pierwsza plansza Webinaru o webinarach

Webinar został opublikowany 11 stycznia 2019. Pierwotnie nosił numer #0 i miał być webinarem demonstracyjnym, rodzajem próby generalnej pierwszego webinaru. Po obrobieniu treści okazuje się jednak, że może być oficjalnie numerowany jako #1. Jest to zatem pierwszy, oficjalny webinar, przygotowany dla Platformy PZI.

Webinar powstał w ramach zaliczenia zajęć TIK: Technologia Informacji i Komunikacji, na które uczęszczam w ramach studiowania pedagogiki na APS (Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie). Pierwotnie miał to być wykład szeroko omawiający wszystkie ważniejsze aspekty tworzenia webinaru. W kilka tygodni przygotowałem odpowiednią prezentację. Przed zaproszeniem uczestników postanowiłem sprawdzić, jak długo zajmie mi przedstawienie treści. Wynik przekroczył moje najśmielsze szacunki. Około 30 slajdów, które miałem przygotowane prezentowałem blisko 90 minut. A wiedziałem, że to dopiero połowa materiału, który chcę omówić. A i to jeszcze pomijając część warsztatową lub praktyczną całego przedsięwzięcia.

Jak wygląda Webinar #1

Webinar zatem został skrócony do spójnej całości, którą powinno dać się zaprezentować w czasie poniżej 60 minut. Wybrałem treści wprowadzające do głównego zagadnienia:

  • Wprowadzenie techniczne. Treści przygotowujące uczestników do aktywnego udziału w spotkaniu, zbiór podpowiedzi m.in. o tym jak zadawać pytania, garść detali technicznych uprzedzających problemy techniczne z webinarem m.in. w postaci informacji o rozjechaniu się dźwięku z obrazem czy opóźnieniu w transmisji czatu.
  • Czym jest i jak wygląda webinar. Krótkie omówienie na przykładach jak może wyglądać webinar, czym różni się od innych form kontaktu z uczestnikiem i omówienie cech charakteryzujących webinar oraz jak zazwyczaj wygląda ekran uczestnika webinaru.
  • Przykładowe platformy do webinarów. Omawiam kilka wybranych platform Internetowych przeznaczonych do prowadzenia webinarów pokazując rozwiązania bezpłatne, biznesowe i mieszane. Nie mogło zabraknąć omówienia platform społecznościowych: YouTube i Facebook.
  • Rozwój studia do prowadzenia webinaru. Bardzo krótko omawiam kwestie techniczne związane z prowadzeniem webinaru. Co jest absolutnie niezbędne aby w ogóle móc uruchomić webinar oraz jak może rozwijać się studio. Na koniec krótkie wspomnienie o profesjonalnym studio nagraniowym, w którym cała ekipa odpowiada za wysoką jakość przekazu wideo do Internetu. Takie „od zera do bohatera”.
  • Przebieg webinaru (przed, w trakcie i po zakończeniu). Rozbijam webinar na czynniki pierwsze. Omawiane były platformy do prowadzenia webinaru, krótko sprzęt jaki jest potrzebny, a w tym podejściu omawiany jest sam proces webinarowania. Od czego powinno się zacząć, na czym powinno się skończyć całe wydarzenie. Interesujące jest nie tylko to, co wydarza się w trakcie trwania, ale także to jak się przygotować przed choćby ogłoszeniem istnienia webinaru oraz co powinno zrobić się po zakończeniu webinaru. I nie chodzi tylko o posprzątanie kabelków i schowanie kamery, światła i mikrofonu do szafy.
  • Sesja Q&A. Cały przekaz kończę klasyczną sesją pytań i odpowiedzi. Akurat w tym przypadku uczestnicy nie mieli pytań i dzielnie znosili moje opowieści przez niemal godzinę.

Następne webinary?

Pozostałe, zaplanowane treści są w tym momencie w trakcie przerabiania na samodzielne webinary i zostaną zaprezentowane w późniejszym czasie. Są to odpowiednio treści dotyczące przygotowania samej prezentacji, zestaw praktycznych informacji technicznych w postaci dość dokładnego zaprezentowania sprzętu używanego do prowadzenia webinaru (lub innego wydarzenia typu live), oraz „warsztat”, w którym prezentuję praktycznie jak się webinar uruchamia i prowadzi w oparciu o bezpłatne zasoby Internetu.

Nagranie z webinaru

Dość opowiadania, czas przejść do sedna. Poniżej znajduje się wklejka do nagrania webinaru, znajdującego się na kanale PlatformaPZI. W trakcie odtwarzania nagrania można uruchomić prezentację wyświetlaną w wideo. Znajduje się nieco niżej na tej stronie. W samej prezentacji polecam uruchomić panel z notatkami, który zawiera szereg dodatkowych treści.

Prezentacja

Zamieszczona poniżej prezentacja jest integralną częścią prezentowanego w nagraniu powyżej webinaru. Zawiera kilka elementów, których w samym webinarze nie ma, ze względu na skrócenie czasu trwania samej prezentacji, o czym pisałem wcześniej. Webinar musiał zmieścić się w około 40 minutach. Prawie się udało, bowiem prezentacja zbliżyła się do 50 minut. Drugim elementem, którego nie ma w samym nagraniu webinaru, jest kilka slajdów. Nie zostały one wyświetlone w czasie wydarzenia ze względów technicznych. Coś zadziało się na kablach i slajdy nie dotarły do odbiorców, choć dźwięk był i można było wysłuchać całej o nich opowieści. W poniższym załączniku działa wszystko. W trakcie webinaru omawiałem także jeden film, którego nie odtworzyłem w czasie samego wystąpienia, ale serdecznie polecam zapoznać się z nim w poniższej prezentacji. Znajduje się na slajdzie numer 11.

Ostatnim elementem, którego w webinarze nie ma są notatki prowadzącego. Jest to praktycznie kompletny wykład, wystarczający do samodzielnego zapoznania się z treściami widocznymi na ekranie. Można rzec, że łamię zasady prezentacji „szkolnej” i w zasadzie nie umieszczam na slajdach treści. Nie czytam slajdów z małym wyjątkiem pod koniec prezentacji. Slajdy maja przekazywać uczestnikom najważniejsze hasła, obrazy a prowadzącemu mają przypomnieć o czym będzie opowiadać.Sam koniec prezentacji, czyli slajdy omawiające przebieg webinaru, tworzyłem w przeddzień wystąpienia. Nie miałem już wtedy czasu na doszlifowanie prezentacji i wykonałem błędnie notatki do slajdów. Notatki nie zawierały dokładnego odniesienia do elementów slajdu, a więc punktu zaczepienia do opowieści.

SocialMedia

Jeśli tego typu prezentacje przypadły Ci do gustu, to zapraszam do subskrybowania kanału PlatformaPZI na YouTube. Można tego dokonać wchodząc na YT przez link w poprzednim zdaniu. Można także subskrybować bezpośrednio z tej strony, korzystając z przycisku w prawym menu. Po kliknięciu pojawi się obok przycisku taki mały dzwoneczek, po kliknięciu którego YT będzie wysyłał powiadomienia o nowych filmach na kanale. Warto to zrobić choćby ze względu na nieregularność pojawiania się nowych treści na kanale. Na pewno webinary będą zapowiadane

Wszystkie webinary będą z wyprzedzeniem zapowiadane na Fanpage Platformy, także jako Fejsbukowe wydarzenia. Dlatego warto polubić także to źródło wiadomości. Zdecydowanie zwiększy to szanse na otrzymanie powiadomienia o nadchodzącym webinarze. A jeśli nie uda się wziąć udziału na żywo, to zawsze pozostaje wpis na Platformie zawierający nagranie archiwalne.

Jeśli masz jakieś uwagi albo propozycje następnych webinarów: zostaw komentarz pod tym wpisem.